Saturday, 11 December 2010

ТАЧААДСАН ЖУУЛЧДЫГ ЯАХ УУ, ТАМИНЬ?

Зүүн Хойд Ази, Солонгосод хамааралтай мэдээ мэдээллийг голчлон цацдаг нэг вэбсайтад Монгол, Узбекстан хоёрт секс туризм хийдэг солонгосчууд эх орныхоо нэр хүндийг унагаж байна гэжээ. Тэнд мэдээлснээр өмнөд солонгос эрчүүд “сэрлийн үйлчилгээ” амсахаар эх орон руу маань цувах нь ихсэж. Улаанбаатарт 2002 онд анхны солонгос эзэнтэй караоке баар байгуулагдсан бол одоо 50 гаруй болсон гэнэ. Монголд амьдардаг 35 настай солонгос бизнесмений хэлснээр бол “Монголд ирсэн эрэгтэй жуулчдын зорилго тодорхой учраас баарнууд мэдэгдэхүйц нэмэгдсэн” аж. Нэрээ хэлэхийг хүсээгүй жуулчдын хөтөч монгол бүсгүй “Бүхий л насны эрчүүдийн 70 хувь нь янхан худалдаж авдаг” гэжээ.
70 настай өвгөн 20 настай охиныг дагуулаад хангалзаж явдаг гэж Монголд амьдардаг зарим солонгосчууд бусдыгаа матснаас гадна өөрийгөө Паак гэж танилцуулсан бүсгүй “Манай эрчүүд энд маш муухай ааш авир гаргадаг. Жишээ нь 70 гаруй настай нэг эр явалддаг монгол хүүхнээ жирэмсэн болохоор нь хаяад зугтчихсан” гэж ховолжээ.
Монгол дахь Өмнөд Солонгосын ЭСЯ солонгосын секс туризм дэлгэрсэнд санаа зовж “Секс туризм Өмнөд Солонгосын нэр хүндийг унагаж байна” гэж. Сэрлийн үйлчилгээгээр үйлчлүүлдэг солонгосчууд монголчуудын дургүйцлийг хүргэдэгт тэд мөн санаа зовж буй аж. Сүүлийн жилүүдэд солонгос жуулчдын эсрэг гэмт хэргүүд ихэссэн гэж 3 жил энд амьдарсан нэг солонгос хэлсэн байна.
Бидний сайн мэдэх Узбекстан ч мөн ийм байдалтай байна. Тэнд солонгосчуудыг дагаад япончууд ч секс туризм хийх нь ихэссэн гэнэ. Сүүлийн 5 жилд хорь гаруй олон ангит солонгос кино телевизийн сувгуудаар гарсныг бодоход манай Дунд Азийн андууд маниусаас ч дутахгүй тэдний соёлоос суралцаж байгаа аж. 21 настай оюутан охин “Хоёр жилийн өмнө намайг их сургуульд солонгос хэл сурахад оюутнууд цөөхөн байсан. Гэтэл одоо хоёр ангид 60 гаруй оюутан суралцаж байна. Сүүлийн жилүүдэд солонгосын олон ангит кинонууд нийгэм, соёлыг нь бидэнд нээсэн” гэж хэлжээ. Энэ узбек охиныг найзууд нь “солонгос охин” гэж дууддагт тэрбээр бахархдаг гэнэ.
Харин ирээдүйд “солонгос охин” гэж дуудуулах Узбекстанд давхар утгатай болох янзтай. Арван жилийн өмнө солонгос маягийн ганцхан янхны салон байсан бол харин одоо борооны дараах мөөг шиг олширжээ. “Асе”, "CNN," "The White House” гэх мэт нэртэй салонуудад өдөр нь гольф, шөнө нь сексээр үйлчилдэг багц үйлчилгээ 300 гаруй ам.долларын үнэтэй ажээ.
“2003 онд сардаа 10-15 солонгос Узбекстанд ирдэг байсан бол одоо 300 гаруй жуулчин ирдэг болсон” гэж нэг жуулчдын хөтөч ярьсан байна. Түүний хэлснээр бол солонгосчууд онгоцноос буугаад л “салонд очъё”, “салонд очъё” гэдэг гэнэ. Гэтэл Узбекстанд янхандах хууль бус бөгөөд нийт хүний амынх нь 88 хувь Лалын шашинтай билээ.
Нэг солонгос бизнесмен “Солонгосийн имиж дээсэн дөрөөн дээр тогтож байна. Узбект ирсэн солонгос эрчүүдээс секс сонирхоогүй хүн олдохгүй” хэмээн халаглан хэлж. Харин Ташкент дахь хувийн солонгос сургуулийн захирал Хео Сёон-хаеинг эх орон нэгтнээсээ болж эвгүй байдалд оржээ. Тавин хэдэн настай солонгос бизнесмен сургууль дээр нь ирээд түүнтэй уулзахдаа хоёр оюунтан охинтой танилцуулахыг хүсээд танилцжээ. Гэтэл тэр этгээд сүүлд нь охидыг татаж, чангаан захирлыг нүүрээ хийх газаргүй болгосон гэнэ.

Ямартаа ч солонгосын секс жуулчид эх орныхоо нэр хүндийг унагаж, Солонгосын эсрэг үзэл бодлыг хөөргөдөх вий гэж эх орон нэгтнүүд нь эмээхээс гадна эдийн засгийн өсрөнгүй хөгжлийн ачаар хүчирхэгжсэн солонгосын соёлын давалгааны “муухай царай” илэрч буйд сэтгэл зовнидог бололтой. (Солонгосын соёлын давалгаа буюу “hallyu” гэж тэд өөрсдөө нэрлэдэг.) Чунганг их сургуулийн социологийн профессор Ли На-яанг “Эмэгтэй хүнийг зугаацах хэрэгсэл гэж үздэг солонгос эрчүүдийн үзэл бодол, соёлыг үндсээр нь өөрчлөх ёстой” гэж хэлжээ. Хэрэв түүний үгийг ухаж тунгаавал Солонгос, Монгол хоёрын үнэт зүйлсийн ялгааг харна. Бид өнгөц харахад адилхан боловч соёл, үнэт зүйлсийн хувьд ихээхэн ялгаатай хоёр ард түмэн.

Интеграцийн үр дагавар
Монголд аль эртнээс л янхны ард урд зүгийн хүмүүс байдаг учир нь ерөөсөө эд манайхаас заваан, балиартаа биш харин тэд эмэгтэй хүнийг—Күнзийн сургаал ёсоор—эрэгтэй хүний “хэрэгсэл” мэт үздэгт бий. (Хятадын Күнзийн сургаал бол солонгосын нийгэм, соёлын амин сүнс.) Тэр утгаараа солонгосчууд Монголд янхны бизнесийг хөгжүүлэхэд “их хувь нэмэр оруулсан” байх. Монгол эрчүүдийн хувьд бол эмэгтэй хүнийг эх хүн талаас нь илүү харч, хүндэлдэг. Заримдаа ч бүр хэтэрчихээрээ “аав, ээжийгээ л хүсэж, мөрөөдөн” дуулж хуурдан, архидаж наргиад хань ижлээ мартчихдаг гэмтэй. Тэгэхээр монгол эрчүүд эмэгтэйчүүдийг эр эмийн явдлын зэмсэг гэж арай “бага дозоор” боддог бололтой: энэ ялгаа секс туризм хийдэг солонгосчуудыг манайхан хүлээн зөвшөөрч чадахгүй байгаад нөлөөлсөн нь гарцаагүй.

Гэхдээ солонгосын секс туризм Монголд хөгжсөн хүчин зүйлсийг хэрэв сайтар эргэцүүлвэл бид өөрсдөө “ачийг ачаар хариулах” гэж байгаад эсвэл мөнгийг нь “саах” гэж байгаад тэднийг “амтшуулчихсан” байх магадлалтай. Бараг хориод жилийн өмнөөс л бид бүгдээрээ шахам Солонгос руу хошуурч “өвөрт нь орчихсон” биз дээ. Тэгснийхээ хүчинд ч олон хүн амьдрал ахуйгаа сайжруулж, улс орныхоо эдийн засагт хувь нэмрээ оруулсан. Зөвхөн Солонгост ч биш мөн Японд хараар ажилладаг монголчуудын сайн эзнээ баярлуулдаг хамгийн том бэлэг нь нутагтаа амраах. Эх орондоо эзнээ авчирч өдөржин, шөнөжин шоудуулсан олон залуучууд бий. Энэ бол түгээмэл үзэгдэл. Ерөөсөө энэ Зүүн Хойд Азийн улсууд монгол ажилчидтай дотно харилцаа үүсгэдэг бололтой. Мэдээж энэ бол манайд секс туризм хөгжсөн цорын ганц шалтгаан биш л дээ. Манай хүүхнүүд харьцангуй хямд, эрээ цээргүй задгай, үйлчилгээ сайтай гээд л өөр олон шалтгаантай. Үүнд манай улс Зүүн Хойд Азийн интеграцид хамрагдах гэж зүтгэсэн маань ч нөлөөлсөн.

Эдийн засгийн интеграцид хамрагдана гэдэг бол зөвхөн эд материал, мөнгө төгрөгний солилцоо биш бас амьд хүний “солилцоог” бас хэлдэг. Ажилчид бүс нутгийнхаа хаана ч чөлөөтэй ажилладаг, хүссэн хүн дуртай газраараа аялж, амьдрах эрх чөлөөтэй бас ижил үнэт зүйлс, соёлтой байхыг ч хэлнэ. Тэр утгаараа солонгос, японы секс туризм Монголд дэлгэрсэн нь бүс нутгийн интеграцид сайн хамрагдаж байгаагийн илрэл. 2008 онд Ерөнхий сайд С.Баяр Солонгост очоод “Монгол Улс өдгөө эдийн засаг, улс төрийн хувьд эргэлт буцалтгүйгээр Зүүн Хойд Азийн орон болжээ” гэсэн. Харин 2006 онд Өмнөд Солонгос, Монгол хоёр хөрш орнууд болсон! Солонгосын БНСУ-ын Ерөнхийлөгч Ну Мү Хён Монголд төрийн айлчлал хийсний дараа Монгол Улсын Засгийн газар хамтарсан мэдэгдэл гаргахдаа “Хоёр орон Зүүн Хойд Азид орших хөрш орнуудын хувьд цаашид улс төр, эдийн засаг, соёлын бүхий л салбарт хамтын ажиллагаагаа ‘Сайн хөршийн, найрамдал, хамтын ажиллагааны түншлэл’-ийн зарчмын үндсэн дээр хөгжүүлэхээр тохиров” гэсэн билээ. (Өмнөд Солонгос манай хөрш болсоныг та мэдсэн үү?)

Тэгэхээр бүс нутгийн интеграцид орж бүхий л салбарт хамтран ажиллана гэчихсэн “гурав дахь хөршийн” “болдоггүй” эрчүүдийг бүсгүйчүүдээ харамлаад хөөж туугаад байх нь хаашаа ч юм бэ. Тэгэхгүй гэхээр биеэ үнэлэгч худалдан авч хууль зөрчиж байгааг нь чимээгүй өнгөрөөх ч хаашаа юм... Гэхдээ одоо чимээгүй өнгөрөөхөөс өөр арга бий юу? Баахан монголчууд Өмнөд Солонгост хууль дүрмийг зөрчиж хараар ажиллаж байхад бидэнд өөр ямар арга байна.

Хэрэв сайн анзаарвал гадаадын жуулчдын мөнгийг хамгийн их “сэгсэрдэг” хүмүүс бол бүсгүйчүүд. Тэд байхгүй бол манай онгон дагшин байгалийг үзэх гэж бартаатай замаар сэгсчүүлэн давхих жуулчдын тоо ч багасаж мэднэ. Бид чинь аялал жуулчлалыг тэргүүлэх салбарын нэг болгоно гэж олон жил ярьсан. Тэр утгаараа секс туризм хийдэг гадаадынхан манай улсын эдийн засагт тодорхой хэмжээний гадаад валютыг авчирдаг. Наад зах онгоцны билет, зочид буудал, хэлмэрч, таксины жолооч гээд л... Зөвхөн жуулчид ч биш хөрөнгө оруулагчид ч гэсэн Монголд ирэх нь багасах магадлалтай. Хэдхэн жилийн өмнө японы парламентийн гишүүн, нөлөө бүхий 3 компаний захирлууд манай түүхий эдийг сонирхож, хөрөнгө оруулах боломжийг судлан Монголд ирэхдээ шөнө оройн цагаар зөвхөн хүүхэн хайж, баар сав хэсдэг байсан гэж тэдэнд хэлмэрчилсэн нэг монгол залуу ярьсан. Түүний хэлснээр бол монголын ямар ч том сайд, дарга оройн зоогонд тэднийг урихад “Завгүй уучлаарай” гэж тэд эелдэг хариулдаг байжээ. Мөн ерээд онд хориод эрүү өвдөг нь нийлчихсэн шахам японы жуулчдыг авчирсан манай нэг зочид буудлын захирал тэдний хүсэлт шахалтаар гурван хүүхэн олж өгч амыг нь тагласан гэж ярьсан. “Хэрэв чи хүүхэн олж өгөхгүй бол бид танайхаар дахиж үйлчлүүлэхгүй, танай үйлчилгээ муу гэж бусдад хэлнэ” гэсэн утгатай “тулган шаардах бичиг” түүнд барьсан гэсэн. Тэр бичигтээ бүгдээрээ гарын үсгээ зурчихсан гэж байгаа... Ингээд яриад байвал солонгос, японы жуулчдын сексийн зуршлын талаар олон зүйлийг дурдаж болно. Гэхдээ бусад ямар байх нь хамаагүй, харин бид тэдэнтэй яаж харилцах вэ? гэдэг л юунаас ч илүү чухал. Бүгдийг нь хөөгөөд явуулах бүтэхгүй. Бүх хүүхнүүддээ төмөр дотоож углах утгагүй. Эсвэл ирснийг нь засаад буцаах үлгэр. Тэднийг хүмүүжүүлнэ гэдэг мөрөөдөл. Тэгээд яах вэ? Бид “интеграци-лагдах” гээд байгаа эрчүүд гаж гэмээр сексийн зуршилтай юм байна. Японд одоо нийтийн тээврийн унаа тэргэнд охид бүсгүйчүүдийг “баздаг” эрчүүдийн өвчин тахал мэт тархаж тэнд толгойны өвчин болсон гэнэ. Хориод жил өвөр түрүүндээ орсных одоо л бид тэднийг хагас хугас гадарлаж эхэллээ. (Энэ дашрамд, эрчүүддээ сонордуулахад секс туризм хийхээр гадаадын хүүхнүүд мэр сэр ирдэг болжээ. Тэд эзэн Чингисийн имижид “хорхойсон” хотын цэмцгэр эрчүүдийг бус хөдөөний малчдыг ихэнхдээ сонирхдог гэнэ.)

Эмсийн хүрээлэнг зөвшөөрье
Үнэндээ, зөвхөн гадаадынхан гэлтгүй монгол эрчүүд ч гэсэн биеэ үнэлэгчдээр үйлчлүүлдэг. Монголд одоо хуультай хуульгүй, хориотой хориогүй цэцэглэж буй бизнес бол янхны бизнес. Энэ бизнесийн эрэлт, нийлүүлэлт нь “гадаадын тусламжгүйгээр” ч таарч зохицоно. Бид хүссэн хүсээгүй Монголд янхан байсан, байгаа, байх ч болно. Хэчнээн бид хүлээн зөвшөөрөхгүй байлаа ч янхандалтыг зогсоож чадахгүй. Тийм болохоор энэ эмзэг асуудлыг илэн далангүй хэлэлцэж шийдэх учиртай. Аливаа сөрөг үзэгдлийг үл хайхран эсвэл нухчин дарвал улам л хараа хяналтаасаа алдан, хаана юу болж буйг мэдэхээ байж, угжруулан халиулна. Тэгэхээр биеэ үнэлэгчдийг хуультай, ёс суртахууны хэмжүүртэй, үүрэг хариуцлагатай болговол ажлын байр ч албан ёсоор нэмэгдэнэ, төсөвт ч орлого орно.

Шударга хэлэхэд одоо хуульчилвал яасан юм бэ? Биеэ үнэлэгчдийг өсгөж, ихэсгэхийн тулд биш хараа хяналтандаа байлгаж, зөв зохион байгуулалтанд оруулж, цэгцлэхийн тулд хуульчилж яагаад болохгүй гэж. Танд эвгүй санагдаж магадгүй, гэхдээ өөр арга байна уу? Хүчээр нухчин дарах гэж оролдвол нийгэмдээ хүчирхийллийг гааруулах юм биш үү? Зарим залуус биеэ үнэлсэн гэх охид бүсгүйчүүдийн үсийг нь хусаж, айлгаж дарамталсан байдаг нь хүний эрхийг бүдүүлэг зөрчсөн явдал биш гэж үү. Өндөр хөгжилтэй орнуудад доромжлуулж, дээрэлхүүлсэн монгол хүүхнүүд очоод цагаачлахад тэдэнд хамгийн түрүүнд амьдрах эрхийг нь олгодог нь нэгийг хэлээд байна. Хэрэв төр засаг нь биеэ үнэлэхийн хуульчилвал Монгол Улсын нутаг дэвсгэр дээр хүний эрх зөрчигдөх нь багасана. Бид чинь Үндсэн хуулиндаа “Хэнд боловч эрүү шүүлт тулгаж, хүнлэг бус, хэрцгий хандаж, нэр төрийг нь доромжилж болохгүй” гэж тунхагласан шүү дээ. Хэрэв хуульчилвал хүний эрх хангагдана бас залуучууд хэрцгий садист ааш авир гаргалгүй эр эмийн явдлын тухай боловсрол мэдлэгтэй болно. Сүүлийн үед манайд бага насны охидыг хүчирхийлэх хэрэг их гарах болжээ. Нийслэлийн ЦГ-ын Гэмт хэргээс урьдчилан сэргийлэх ажил хариуцсан чиглэлийн ахлах байцаагчын ярьснаар бол энэ онд хүчингийн гэмт хэргийн 129 тохиолдол бүртгэгдсэнээс 43 нь бага насны хүүхэд хохирсон аж.

Биеэ үнэлэхийг хуульчилвал энэ явдлыг хумхих боломж олдоно. Хаа хамаагүй охид бүсгүйчүүд энэ бизнест хамрагдаж чадахгүй шахагдаж, зөвхөн мэргэжлийн хүмүүс үйл ажиллагааг явуулахаас гадна нуугдаж, бултдаг хүүхнүүдийг бүртгэх, хянах хялбар болно. Тэгснээр бага насны охидыг биеэ үнэлэхээс сэргийлж, насанд хүрсэн биеэ үнэлэгчдийн эрүүл мэндийг байнга шалгаснаар бэлгийн замын халдварт өвчнийг бууруулж чадах байх. Одоо бидэнд чинь юмханаар юм хийчихдэг, юугаар ч хамаагүй ажил болгочихдог авьяас л хэрэгтэй байна. Энэ хамтарсан Засгийн газрын тэргүүн зорилго бол хүн бүрийг ажилтай болгох билээ.

Бид хүн төрөлхтний хамгийн анхны мэргэжлийг хуульчилвал биеэ үнэлэх явдлыг хавтгайруулахгүй, бусад салбаруудад ч орлого орно, эрүүл орчин бүрдэхийг дахин эс дурдаад нэгэн зүйлийг хэлэхэд: Ядуу буурай Монгол Улс Зүүн Хойд Азийн соёлын довтолгоонд бултах гарцгүй өртлөө. Манайд дэлгэрч буй секс туризм бол энэ соёлын довтолгооны хар бараан сүүдэртэй тал. Манай жижиг улс энэ соёлын давалгаанд нүдээ аниад биш, нүдээ том нээгээд автаж чадвал л дээдийн заяа. Тэгсэн цагт л бид зарим амин чухал үнэт зүйлсээ туугаад тавьчихгүйхэн шиг гэгээн ирээдүйтэй золгоно. “Амташсан хэрээ долоо дахина” гэдэг шиг одоо гадаадын секс жуулчдыг “атомын бөмбөгөөр” л айлгахгүй бол хориглож барахгүй. Харин энэ асуудлыг ил тод, илэн далангүй хэлэлцсэнээр бага насны хүүхдүүдийг биеэ үнэлүүлэх, хар тамхи хэрэглэх, гэмт хэргийн зохион байгуулалтанд орох зэрэг сөрөг үр дагаврыг нь устгах боломж илүү олдоно.

1 comment:

nabar said...

Unen shuu.
Hurdan huulichlaad, zov zamd ni oruulahgui bol, hezee boltol, hudlaa yariad, tsaaguuraa bailgaad baihav dee.